Nu måler Facebook (mere) rigtigt

|

Kategorier

Artikler, Ny viden, SoMe, Uncategorized

Sammenligner du rækkevidden på din organiske og betalte rækkevidde på Facebook? Så var det tidligere som at sammenligne æbler og pærer. Men nu gør Facebook noget ved det.

Af Anja Flebe

Har du styr på forskellen på rækkevidde og visninger? Og forskellen på organisk og betalt rækkevidde? Nu gør Facebook det endelig lettere at sammenligne et opslags organiske og betalte rækkevidde.

Hidtil har rækkevidden været defineret forskelligt alt efter om der har været tale om et organisk eller betalt (sponseret) opslag. Organiske opslag har fået tælleren til at skifte i det øjeblik, dit opslag har været indlæst hos en bruger – det vil sige at det potentielt har ligget “under skærmen” og faktisk ikke nødvendigvis er blevet set af nogen. Facebook indlæser nemlig flere opslag løbende, når en bruger scroller gennem nyhedsstrømmen for at være sikker på, at brugeren ikke løber tør for indhold undervejs.

Til gengæld er rækkevidden på betalte opslag er baseret på faktiske visninger på brugerens skærm.

Altså to forskellige metoder; som at sammenligne æbler med pærer.

Nu ændres målemetoden på rækkevidden på organiske opslag, så der måles på samme måde som på de betalte. Det betyder, at du nu i højere grad kan stole på den rækkevidde, som Facebook oplyser, og at du kan sammenligne betalt og organisk rækkevidde direkte.

Du kan stadig se den gamle målemetode

Det vil sandsynligvis se ud som om du oplever et fald i din organiske rækkevidde med den nye målemetode (hvilket du også gør).

Derfor har Facebook valgt at vise dig, der administrerer en side, både den nye og den gamle målemetode i en periode. Det betyder, at du i en overgangsfase stadig kan sammenligne tal med historiske data. Du finder som altid dine data under “Indblik” på Facebook.

Husk at kommunikere denne ændring internt

Ændringen i hvordan Facebook definerer rækkevidde har ikke i sig selv nogen indflydelse på, hvor ofte dine opslag bliver vist, men det kan som nævnt se ud som om der er et dyk i rækkevidden, hvis du sammenligner tal fra de to forskellige målemetoder. Det er derfor vigtigt, hvis du kommunikerer rækkevidde som en af dine KPI’er internt i din virksomhed  (for du kommunikerer vel KPI’er, ikk’?) at du tydeligt forklarer, hvorfor tallene nu ser lidt anderledes ud.

Nå ja; Har du styr på det med forskellen på rækkevidde og visninger? Du kan få forklaringen her: Rækkevidde er det antal personer, dit opslag er nået ud til. Visninger er antallet af gange, det totalt er blevet vist. En person kan have set opslaget flere gange – derfor vil det tælle for flere visninger uden at øge rækkevidden.

Har du brug for at lære hvordan du når ud til de rigtige brugere på Facebook? Kom på kursus i annoncering på sociale medier hos Peytz & Co i Aarhus d. 7. marts eller København d. 16. maj. Vi tager udgangspunkt i Facebooks annonceværktøj og lærer dig at oprette og administrere kampagner.

Skal du have hjælp til Facebook?

Kontakt Anja Flebe
2594 2280 eller af@peytz.dk