Nu stiller Google skarpt på din mobil-hastighed

|

Kategorier

Artikler, SEO

Loadtid på dit site har altid været en af de vigtige ranking-faktorer for Google, når de skal præsentere søgeresultater.

Men fra begyndelsen af juli (nærmere bestemt fra 9/7) er deres primære load-fokus nu på mobil-versionen; Med andre ord kigger Google meget mere på din mobil-hastighed.

Det er blot et af de mange tiltag, Google har søsat for at vise, at deres fokus er på mobile søgninger:

  • De har længe barslet med deres Mobil First Index
  • De lancerede i janaur ’18 deres mobile update, Mobilegeddon (selvom skal den hedde sådan, også selvom det ikke var de helt store ting, opdateringen medførte!)
  • Og nu melder de officielt ud, at mobile loadtider og mobil-hastighed er en afgørende faktor

Hvad betyder det for dig?

Tjaaa, måske ikke noget, hvis dit site allerede er tilpasset mobil brug. Men hvis ikke dit sitet er mobil-optimeret, så skal du nok til at overveje en opgradering af sitet.

I den forbindelse anbefaler Google, at et mobil site skal loades på min. 3 sekunder. Og ja, det er faktisk steget med 1 sekund i forhold til deres tidligere anbefaling (vi digitale brugere er åbenbart blevet mere tålmodige).

Ifølge en analyse foretaget af SEO-virksomheden SearchMetrics loader top 5-sites (altså sites, der ligger blandt top 5 søgeresultater) på under 2,5 sekunder. Sites på side 2 på søgeresultat-siderne loader på lige under 3 sekunder. Ikke den store tidsmæssige forskel, men en verden til forskel i at komme på side 1.

Så hvis dit site loader langsommere, så har du nok et SEO-problem.

Hvordan tjekker jeg det?

Du kan tjekke din hastig på flere online-værktøjer:

Begge steder får du også tips og forslag til at optimere sitet.

Bliv klogere med Peytz & Co

Hands on SEO-kursus. Max. 8 deltagere.
Tilmeld dig allerede nu og få en af de eftertragtede pladser.

Er du i tvivl?

Kontakt Peytz & Co for at få hjælp.

Marie Aggedam, kommunikationskonsulent
mag@peytz.dk
6013 9103

Bo Mikael, seniorrådgiver
bm@peytz.dk
2890 1992